Waarom kiezen voor een veganistische levenswijze ?

 

Zoveel verschillende mensen, zoveel verschillende meningen.

De volgende groepen eten strikt veganistische voeding, maar hebben elk hun verschillende visie waarom ze dat doen.

 

Etische Vegans:

Vegans die de keuze uit overtuiging maken uit verzet tegen de industriële vleesindustrie, overbevissing, dierenmishandeling, milieuproblematiek, etc.. deze vegans zullen zich strikt houden aan het vermijden van elke vorm van gebruik – of misbruik – van dieren. Zowel in hun voeding, kleding en gehele levenswijze gaan zij bewust kiezen voor een diervriendelijk product of dienst.

Dit houdt niet meteen in dat deze groep zich onthoudt van ”vegan fast food” of “vegan snoep” ed.

Veganisten zijn daarom niet altijd uiterst altijd slanke mensen, maar genieten van alle soorten voeding. Zolang het maar vegan is.

 

Plant Based:

Een andere visie noemt men mensen die “plant based” eten . Hun overtuiging om veganistisch te eten berust vooral op hun bezorgdheid om hun gezondheid. De vleesindustrie is in de voorbije decennia vaak negatief in het nieuws gekomen, omwille van ongezonde toevoegingen, etc.. Om gezondheidsrisico's te vermijden, kiezen sommige dan voor een “plant based” levensstijl. Topatleten zijn genoodzaakt om – alvast tijdens hun actieve periode – vooral plantaardige te eten.

 

Raw Vegan:

Een niet zo gekende manier van koken, met een enigszins verwarrende naam : raw vegans.

Dit betekend niet dat de planten enkel rauw gegeten worden, maar dat ze niet boven de 45 °C wordt verhit om het oorspronkelijke karakter en voedingsstoffen van de groenten te behouden.

Het weken van noten en zaden, en het kiemen van granen, peulvruchten en rijst zijn veelgebruikte methoden om de meeste voedingsstoffen uit een raw vegan dieet te halen.

Soms wordt dit slechts voor een deel gedaan en eet men bv 's avonds wel een gewone warme maaltijd.

 

Fruitariër:

Weinig bekend is de fruitariër, die enkel fruit en ander voedsel eet dat spontaan van een boom valt, zoals fruit, noten en zaden. Fruitariërs hebben heel verscheidene redenen om zo te eten, wat varieert van ethisch tot cultureel tot gezondheid en weer terug

 

Glutenvrij Vegan

Wil je wel plantaardig eten, maar heb je een probleem met gluten ? Gluten zijn te vinden in graansoorten zoals tarwe, rogge, gerst, spelt, gort, griesmeel, bulgur, couscous, grutten, mout, kamut en triticale (een kruising tussen tarwe en rogge).

Haver en havermout is van nature glutenvrij, maar vaak ‘besmet’ met gluten van gluten-bevattende graansoorten die in dezelfde ruimte verwerkt werden.

Wil je strikt glutenvrij eten, dan kan je het beste havermout kopen waarvan op de verpakking staat dat het glutenvrije is.

 

Glutenvrije vervangers zijn : rijst, boekweit, quinoa, gierst, maïs en dus (glutenvrije) havermout.

 

Let op: ook de vleesvervanger seitan is een kan niet voor glutenvrije vegans: seitan is namelijk gemaakt van pure gluten!

 

Tot slot zijn er trends die in voeding steeds meer aan populariteit winnen. 

Deze eetpatronen hebben niets met een overtuiging wat betreft dierenwelzijn e.d. te maken.   

We sommen hier enkele van de belangrijkste trends op :  

 

Glutenvrij: 

Hier gaat het om een dieet dat gluten vermijd, omdat men je hiervoor gevoelig bent. Gluten zitten voornamelijk in granen zoals tarwe, rogge, gerst, spelt, .. Wanneer één van deze granen verwerkt zit in een product, kan iemand met een glutenallergie dit niet eten.  Er zijn van heel wat voedingsmiddelen inmiddels glutenvrije alternatieven op de markt.

 

Suikervrije voeding:

Je kan ervoor kiezen om zo min mogelijk of volledig suikervrij eten. Men kan de keuze maken om  enkel geraffineerde suikers te mijden.  Maar het kan ook dat je alle toegevoegde suikers of zelfs alle soorten suikers vermijdt, zelfs de natuurlijke suikers in fruit. Het eten van minder tot geen suiker wordt veelal gedaan omwille van gezondheidsredenen.

 

Macrobiotisch:

Macrobiotisch eten is ontstaan vanuit het boeddhisme en is gekoppeld aan een bepaalde levensvisie. Het gaat hierbij om tegenpolen die elkaar aanvullen en evenwicht creëren. Het is gebaseerd op de filosofie dat er in een mensenleven evenwicht dient te zijn tussen yin en yang. Mensen die macrobiotisch eten, eten geen zuivel, vlees en eieren en weinig bewerkte suikers. Zij eten wel veel volle granen, groenten, peulvruchten, zeewier en kleine hoeveelheden zaden, vruchten, vis en schaaldieren.

 

Fair Trade:

De producten die je koopt hebben een hele weg afgelegd vanuit de akker waar ze verbouwd werden.  Het concept waarbij ook de mensen die de basisproducten verbouwen een eerlijke prijs krijgen, wint steeds meer aan populariteit.  Fair trade zorgt ervoor dat mensen ook in de arme regio's van de wereld een leefbaar bestaan krijgen.

 

Palmolie :

Het gebruik van palmolie in bewerkte voeding is explosief gegroeid.  Maar de populariteit van palmolie is de oorzaak van de ontbossing van oeroude regenwouden.  Daarbij komt dat palmolie weliswaar plantaardig is, maar een grote hoeveelheid verzadigde vetten bevat. 

  • White Facebook Icon
  • White Instagram Icon

+32 (0)472 79 66 64