Is Vegan een gezonde levensstijl ?

 

We hoeven helemaal geen vlees of dierlijke producten te eten om gezond te zijn. In feite is het tegenovergestelde waar !

Voedingsexperts wereldwijd adviseren steeds vaker om ons verbruik van vlees sterk te verminderen, ten voordele van plantaardige voeding. Op die manier wil men bereiken dat mensen minder cholesterol en verzadigde vetten zullen eten.

 

Hier zijn enkele van de beste plantaardige bronnen van essentiële voedingsstoffen voor een gezond dieet:

 

VITAMINE A: Verbeterde zicht, botgroei en een gezond immuunsysteem.

Te vinden in zoete aardappelen, wortels, spinazie, groene bladgroenten, waterkers, tomaten, paprika's, mango's en abrikozen.

 

VITAMINE B12: Gezond zenuwstelsel

Vitamine B12 komt niet van nature voor in plantaardige eiwitten. Maar er zijn veel producten die vaak met vitamine B12 en andere vitamines en mineralen, worden versterkt. Dit is ook bij Fry's het geval.

Gistextracten (bijv. Marmite), voedingsgist, versterkt sojaproducten en ontbijtgranen.

Als alternatief, en soms ook handig, kan men Vitamine B12-supplementen nemen. Die zijn ruim beschikbaar.

 

VITAMINE C: Gezond immuunsysteem.

Te vinden in groene bladgroenten, broccoli, sinaasappelen en andere citrusvruchten, fruit, kool, zwarte aalbessen,

aardappelen en kiwi's.

 

CALCIUM: Sterke botten, gezonde nieren, gezond hart.

Te vinden in ontbijtgranen, sojamelk, noten, zaden, tofu, volkoren brood, groene bladgroenten en gedroogd fruit.

IJZER: Verhoogde energie, gezond immuunsysteem.

Te vinden in spinazie, gekookte sojabonen, pompoenpitten, quinoa, tomaat en linzen.

 

OMEGA 3: Sterke geest, gezond zenuwstelsel, gezond hart.

Te vinden in lijnzaad, chiazaden, hennep, noten, groene bladgroenten en granen.

In mindere mate kan Omega 3.

 

KALIUM (potassium) : Waterbalans, lagere bloeddruk, gezond hart.

Te vinden in bananen, pompoen, aardappelen, aardbeien, tomaten, noten, kikkererwten, sinaasappels.

 

ZINK: Gezond immuunsysteem, bevordert wondgenezing.

Te vinden in volkoren, bruine rijst, gebakken bonen, linzen, pompoen, sesamzaad, noten en tofu.

 

EIWIT: Energie, celgroei, lichaamsherstel.

Fry's heeft een assortiment producten die alle 8 aminozuren (tussen 10-20 g eiwit per 100g.) bevatten en is een snelle en gemakkelijke manier om alle eiwitten te krijgen die we nodig hebben.

Andere bronnen zijn rijst, quinoa, tofu en peulvruchten.

  • White Facebook Icon
  • White Instagram Icon

+32 (0)472 79 66 64